Marloes Heineke (1977) is freelance fotoredacteur bij Het Parool en NRC en fotografeert sinds 2011 (Autodidact). Zij werkt aan langlopende series over dochter Leila (2004) en haar vader die buitendijks in de Betuwse uiterwaarden woont.

Heineke maakt op verzoek portretten in opdracht, afgelopen 2 jaar zijn een aantal foto's aan particulieren verkocht. Zij exposeerde in 2019 haar werk in de groepstentoonstelling 'Here Is A Happy Place' in Amsterdam en maakte een fotoboekje genaamd Made in NZ. Haar werk is gepubliceerd in de Kanarie, van PvdD en onlangs in het PF Magazine.

Curated by Marloes:

Hanna Hrabarska fotografeerde haar vlucht uit Oekraïne. De foto's tonen haar moeder (en haarzelf) tijdens hun reis per trein, overnachtingen bij vrienden en hun uiteindelijke aankomst in Nederland. De foto's zijn allereerst prachtig, van kleur, van onderwerp, het onvoorstelbare, een oorlog waarvoor je moet vluchten overkomt hen! Je bent zo dicht bij hen dat je het bijna zelf meemaakt, hun verdriet en tegelijk hun moed is haast voelbaar, ze zitten elkaar op de huid op een heel liefdevolle manier vastgelegd door de dochter.

Josefien Tondeleir ontdekte ik tijdens een online benefietveiling voor vrouwen in nood in tijden van de Corona Crisis, georganiseerd door de Belgische fotografe Ans Brys.
Haar zelfportretten zijn ontwapenend, haar kwetsbaarheid is ontroerend en herkenbaar, ze durft ervoor uit te komen dat het spannend is jezelf te laten zien als fotograaf en jonge moeder.

Tijdens Corona verloor Josefien haar beide grootouders vlak achter elkaar, in het lege huis maakte ze, bij wijze van afscheid, een bijzondere fotoserie Remains. Zo kroop zij in de kleding van zowel opa als oma en portretteerde zichzelf, maakte stillevens van hun spulletjes die letterlijk de tijd stil doen staan. Josefien maakt zo wederom een heftige en persoonlijke gebeurtenis tot een tastbare herinnering in foto's.