Interview Vincent Vink

Interview Vincent Vink

Vincent Vink (23) verloor zichzelf van jongs af aan in de programma’s van National Geographic en Animal Planet. Hij zocht zijn avontuur later buiten de stadsmuren van Amsterdam in onbekende landen. Ondertussen ontstond zijn passie voor wildlife- en natuurfotografie. Na meerdere fotografie-gerelateerde reizen heeft hij ondervonden dat de authenticiteit van het beeld dat hij vastlegt voor hem de hoofdrol speelt, maar tegelijkertijd ook grootste uitdaging vormt. Sindsdien is hij constant op reis met als doel moeder natuur in de meest pure zin vastleggen. 

 

Hoe ben je begonnen met fotografie?

Als Amsterdamse stadsjongen vond ik mijn ontsnapping in oude fotoboeken en fotografische tijdschriften. Deze waren gevuld met verre tropische oerwouden, mythische dieren en onontdekte volkeren. Ik herinner me nog goed dat ik mijn fantasie door toedoen van deze beelden op de vrijeloop kon laten gaan en ik me al snel ver buiten de stadsmuren van Amsterdam waande. Fotografen als Steve McCurry, Sebastião Salgado en Frans Lanting waren voor mij in die tijd grote inspiratiebronnen en zijn nog steeds herkenbaar in mijn hedendaagse persoonlijke fotografische stijl. Na het maken van meerdere fotografie-gerelateerde reizen ondervond ik dat de authenticiteit van het beeld dat ik vastleg voor mij de hoofdrol speelt, maar tegelijkertijd ook grootste uitdaging vormt. Ik wil door middel van mijn fotografie een visuele brug tussen de mens en natuur creëren, waarbij ik beoog de natuur een stem te geven. Tenslotte is het mijn doel om op een creatieve manier meer bewustzijn voor ecologische problematiek te creëren.

 

Met uitbarstingen van bijna ieder kwartier toont de vulkaan het verborgen leven onder onze voeten, terwijl het tegelijkertijd laat zien dat de wereld constant in verandering is"

 

 

Hoe bepaal je je onderwerp?

Op het moment dat ik op reis ga met het doel fotografie te maken heb ik er al een langdurige voorbereiding opzitten. De passie en/of interesse voor een bepaald land gaat altijd vooraf aan het kiezen van een specifiek onderwerp en is daarmee dus leidend. De bewuste keuze voor een land hangt vrijwel altijd samen met het opzoeken van het onbekende, maar kan zich ook uitten in de drang om een onderwerp vanuit een bepaald perspectief te tonen. Van tevoren lees ik me in over de culturen, landschappen en dieren van de gebieden waar ik naar vertrek. Vanuit deze basisinformatie probeer ik een interessante route samen te stellen en hierbij op zoek te gaan naar fotografische onderwerpen die voor mij potentieel interessant kunnen zijn. Dit zorgt er vaak voor dat ik de uiteindelijke beelden van tevoren al kan dromen.

Zo heb ik mij gedurende mijn laatste reis door Centraal- en Zuid-Amerika gefocust op het portretteren van dieren. Hierbij was het in het bijzonder mijn doel om doormiddel van verschillende technieken, dieren op een zo menselijk mogelijke manier vast te leggen. Het idee hierachter was dan ook dat de mens vaak openlijk wordt herinnerd aan haar dierlijke oorsprong, terwijl dit andersom niet per se het geval is. Met deze fotoreportage heb ik dus geprobeerd de dieren van Centraal- en Zuid-Amerika vanuit een menselijk perspectief te tonen.

 

Waarom heb je gekozen voor de beelden die op Kiekie Art staan?

Colors from the jungle of Tikal’ en ‘Vulcan de Fuego’ zijn twee beelden uit mijn laatste fotoreportage die door het hart van Centraal- en Zuid-Amerika.

Colors from the jungle of Tikal:

Dit is voor mij het soort fotografie waardoor mijn fantasie vroeger door op hol zou zijn geslagen. De vogel lijkt dan ook ontworpen te zijn door een kinderlijke geest. Met haar felblauwe kop vol gele bulten staat dit spektakel aan kleurrijke veren in groot contrast met de groene Guatemalteekse jungle. Het kader van het beeld met de grote contrasten zorgen er gezamenlijk voor dat de kijker vanzelf begint te dromen over de rest van dit mysterieuze en kleurrijke dier.

Volcán de Fuego, Guatemala:

Fuego staat bekend als een van de actiefste vulkanen ter wereld. Met uitbarstingen van bijna ieder kwartier toont de vulkaan het verborgen leven onder onze voeten, terwijl het tegelijkertijd laat zien dat de wereld constant in verandering is. Ik zie dit als een terugkoppeling naar de wereld waarin wij nu leven, waarin alles wat we kennen plots op losse schroeven is komen te staan door het COVID-19 virus. Het is dringender dat ooit tevoren dat wij onze hedendaagse levensstijl compleet omgooien. Dit zodat er een evenwichtige balans kan ontstaan tussen ons en de natuurlijke wereld om ons heen. Het een kan niet zonder het ander!

Lees meer

Interview Sabine van der Vooren

Interview Sabine van der Vooren

Interview Myrthe Effing

Interview Myrthe Effing

Interview Jasmijn van Buytene

Interview Jasmijn van Buytene