Interview Renata Dutrée

Interview Renata Dutrée

Renata Dutrée, 59 jaar, is gevestigd in Voorschoten (Nl). Ze is onlangs afgestudeerd aan de Fotoacademie in Amsterdam (december 2019). Ze is gespecialiseerd in geënsceneerde fotografie en gebruikt vaak sociale thema's als uitgangspunt. Door styling en rekwisieten te gebruiken, construeert ze haar afbeeldingen om ze krachtiger te maken. Ze is geïnspireerd door de grote schilders en beeldhouwers van de voorgaande eeuwen, vooral de Griekse en Romeinse periode, de Renaissance en de Gouden Eeuw. Ze zoekt naar thema's die te maken hebben met verbergen en/of onthullen. Onderwerpen die in het dagelijks leven moeilijk te bespreken zijn. Ze toont haar modellen op een geïdealiseerde manier, met respect voor wie ze zijn en wat ze verloren hebben. Hun pijn en verdriet omzetten in schoonheid. Met het verleden die vaak nog resoneert op de foto. De schoonheid die ze presenteert gaat vaak subtiel gepaard met een dreigende duisternis.

 

Hoe zou je jouw stijl omschrijven?

"Ik ben recentelijk afgestudeerd aan de Fotoacademie in Amsterdam (december 2019) en heb mij gespecialiseerd in geënsceneerde fotografie. Ik gebruik daarbij vaak sociale thema's als uitgangspunt. Ik construeer mijn beelden en gebruik daarbij styling en props om het beeld krachtiger te maken. Ik was in de jaren tachtig en negentig dermatologe en ik vind inspiratie voor mijn fotografie in de verhalen die ik hoorde tijdens mijn werk op de SOA-poli’s. Ik zoek naar thema's die te maken hebben met verbergen en/of onthullen. Ik ben specifiek geïnteresseerd in onderwerpen die te maken hebben met genderidentiteit, homoseksualiteit, leven met een geheim, zoals seksueel misbruik. Onderwerpen die moeilijk te bespreken zijn in het dagelijks leven, of waardoor je je gemarginaliseerd of gestigmatiseerd voelt. Het zijn de onderwerpen die op mij in mijn vroegere praktijk het meest indruk hebben gemaakt. Ik doe veel voorbereidend onderzoek, zoals het lezen van wetenschappelijke artikelen, het bekijken van documentaires enz. aangaande het onderwerp dat ik in beeld wil brengen. Ik toon de mensen die ik fotografeer op een geïdealiseerde manier, met respect voor wie ze zijn en wat ze hebben verloren. Hun pijn en verdriet transformeer ik in schoonheid. Sommigen van hen aarzelen nog steeds om zichzelf aan de wereld te tonen, anderen omarmen hun nieuwe leven volledig. Ik bewonder mijn modellen voor hun doorzettingsvermogen en portretteer ze met waardigheid. Met het verleden vaak nog resonerend in de foto. De schoonheid die ik presenteer gaat vaak subtiel gepaard met een dreigende duisternis. Schijn bedriegt."

 

"Ik fotografeer ze in het hier en nu, maar vaak met een verwijzing naar een verleden."

 

Je was dermatoloog, wat heeft je doen switchen naar fotografie?

"Na een forse burn-out hing ik in 2000 rigoureus mijn witte doktersjas blijvend aan de wilgen. De jaren daarna stortte ik mij op vrijwilligerswerk voor het KNGF. nl. het opvoeden van blindengeleidehonden en de nestjes verzorgen van een moederhond. Toen het fotograferen van de zwarte labradors zelden het gewenste resultaat opleverde, besloot ik een basiscursus fotografie te gaan volgen bij Maurits van Hout in Rijswijk. Maar ik wilde meer, beter begrijpen hoe je met beeld een verhaal kunt vertellen. Zo kwam ik bij de Fotoacademie terecht. Fleur Koning beoordeelde mijn portfolio en zag potentie. En onder het motto een leven lang leren heb ik de stap naar de opleiding gezet. Gaandeweg heeft er zich een zekere handtekening ontwikkeld en heb ik ontdekt waarom ik “wie en wat” fotografeer. De mensen die ik fotografeer zoek ik actief op via sociale media of door een oproep te plaatsen op gespecialiseerde fora. Vanwege hun seksuele geaardheid moesten sommige van mijn modellen hun land verlaten en hun geliefden en familie achterlaten. Anderen hebben hun banden met hun familie actief verbroken om aan het seksuele misbruik te kunnen ontsnappen. Ik fotografeer ze in het hier en nu, maar vaak met een verwijzing naar een verleden. Voor het actief nastreven van hun fundamentele mensenrechten hebben ze vaak een hoge prijs betaald. Ik wil bewustwording creëren en deze onderwerpen, waar ik gepassioneerd over ben, onder de aandacht van het publiek houden. Ik heb namelijk het gevoel dat ze onder druk staan. Vrijheid om te tonen wie je bent, om volledige autonomie te hebben over je eigen lichaam, kan niet als vanzelfsprekend worden beschouwd. Zelfs vandaag de dag niet."

 

Waarom heb je voor de beelden gekozen die op Kiekie Art staan?

"De rode draad in al mijn beelden is verleiding en onthullen/verhullen. Mijn beelden kenmerken zich door hun esthetiek, theatraliteit, gebalanceerde composities, lichtgebruik en kadrering. Ik denk dat deze 2 beelden goed laten zien hoe divers mijn werk kan zijn en eerlijk gezegd raak ik er zelf niet op uitgekeken!"

 

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

"Ik heb op de Fotoacademie geleerd hoe ik met mijn fotografie een verhaal kan vertellen, waar mijn drive vandaan komt. Maar dit is natuurlijk pas het echte begin en ga ik in de toekomst nog verder met leren om mijn werk weer naar een hoger plan te tillen. Ik doe regelmatig mee aan fotografie wedstrijden en zend in voor fotofestivals. Zo ben ik dit jaar genomineerd voor de DuPho SO Student Award, was ik finalist bij de Lensculture Portrait Awards 2020 en maakte ik deel uit van GUPNew 2020. Zo probeer ik mijn werk zichtbaar te krijgen voor een groter publiek. Het feit dat ik er alle aandacht en tijd aan kan besteden om tot een goed beeld te komen is heel belangrijk. Ik wil fotografie bedrijven die mij voldoening en plezier geeft."

 

www.renatadutreephotography.com

Lees meer

Interview Claudia Lucke

Interview Claudia Lucke

Interview Myrthe Effing

Interview Myrthe Effing

Interview Petra Cremers

Interview Petra Cremers