Interview Maudy Brussel

Interview Maudy Brussel

Amor Mundi, de liefde voor de wereld, zoals filosofe Hannah Arendt het ooit noemde, staat centraal in het werk en in het leven van Maudy Brussel. Soms zet ze kritische vraagtekens bij een aantal maatschappelijke ontwikkelingen die ze ziet. Ze creëert dan een eigen wereld van voornamelijk stillevens.  Of ze deelt haar impressies en laat het aan jou om het mooie te ontdekken! Haar achtergrond als afgestudeerd sociologe en de opleiding Fotografie aan de Kunstacademie in Den Haag vormen samen een goede basis voor haar werk. 

Hoe zou je je stijl omschrijven?

"Dit is een lastige vraag. Ik denk niet na over stijlen, maar volg mijn ideeën en vertaal dat in beelden. Het moet gewoon kloppen voor mij, mijn verhaal en beeld als een geheel. Ik hou er wel van als het wat uitgesproken is, bijvoorbeeld veel contrast."
"De bloemen waren oud en waardeloos. Maar staan nu weer in het middelpunt van mijn stillevens. Misschien zijn ze nu wel mooier dan voorheen?"

Wie of wat is je grootste inspiratie bron?

"Visuele inspiratie voor de stillevens haal ik voornamelijk uit de schilderkunst, vooral van de oude Hollandse meesters. Maar voor de ideeën of mijn gedachtes kom ik toch vaak uit op filosofie of sociologie. Amor Mundi, de liefde voor de wereld, zoals filosofe Hannah Arendt het ooit noemde, staat echt centraal in mijn werk en in mijn leven. Het is een zoektocht naar het mooie in het kwetsbare. Het beeld is vaak ook een (kritische) reflectie op een aantal maatschappelijke ontwikkelingen die ik om me heen zie."

Waarom heb je gekozen voor de beelden die op Kiekie Art staan?

"Deze beelden komen uit de serie “stil te leven”. Ze vertalen voor mij wat er nu speelt en hoe kwetsbaar ik me voel in deze Corona crisis. Stillevens zijn dan voor mij een goede manier om dit tot uitdrukking te laten komen. Vanaf de zeventiende eeuw waren de Hollandse kunstschilders meesters in het schilderen van stillevens. Deze mooie olieverfschilderijen van prachtige bloemen staan vol met symboliek over vergankelijkheid. Het Corona virus laat deze vergankelijkheid weer dagelijks voelen, ook in Nederland, waar we moeten afwachten. Dit probeer ik subtiel te vangen in deze serie. Een kwetsbaar bloemenstilleven in het decor van een traditioneel geschilderd Hollands landschap."

Welke plannen heb je voor de toekomst?

"Mijn achtergrond als afgestudeerd sociologe en de kennis die ik opgedaan heb bij de opleiding Fotografie aan de Kunstacademie in Den Haag vormen een goede basis voor mijn werk. Door een chronische ziekte mis ik nog het laatste stukje van de opleiding. Dit wil ik verder oppakken bij de FotoAcademie in Amsterdam, een nieuwe invalshoek. Daar wil ik vooral meer experimenteren met combineren van verschillende technieken, zoals schilderkunst en fotografie. Maar eerst ga ik project afmaken. Onlangs heb ik een revalidatie traject doorlopen. In deze periode heb ik wekelijks weggegooide bloemen mee naar huis genomen. De bloemen waren oud en waardeloos. Maar staan nu weer in het middelpunt van mijn stillevens. Misschien zijn ze nu wel mooier dan voorheen? Als je anders tegen iets aankijkt, kan het ook anders worden. Tot slot blijf ik doorwerken aan een meer documentaire serie over een wijk die bijna 100 jaar bestaat. Vanwege Corona staat dit nu even op een laag pitje."

Lees meer

Interview Nynke Brandsma

Interview Nynke Brandsma

Interview Alice de Kruijs

Interview Alice de Kruijs

Interview Floor Reitsma

Interview Floor Reitsma