Interview Rutger van Loo

Interview Rutger van Loo

Met zijn straatfotografie wil Rutger van Loo van niets iets maken. Hij fotografeert alledaagse taferelen die op het eerste gezicht niet bijzonder zijn en daar probeert hij dan iets van te maken: een beeld dat interessant is door de timing, het licht en de compositie. Hij probeert geen verhaal te vertellen met zijn foto’s, maar wil beelden maken waar je als kijker zelf een verhaal bij kunt verzinnen.

 

Hoe ben je begonnen met fotografie?

"Als kind tekende ik ontzettend veel, maar ik kreeg nooit het plaatje op papier dat ik in mijn hoofd had. Op de middelbare school kwam ik in aanraking met fotografie en daar lukte het me veel beter om de beelden te maken die ik voor ogen had. In het begin heb ik de meest uiteenlopende genres geprobeerd, maar toen ik voor het eerst straatfoto's gemaakt had, wist ik genoeg: het smaakte naar meer." 
"Ik verlang soms terug naar de straatfotografie van de jaren '30, waar de foto belangrijker was dan de boodschap."

 

Wie is mijn grootste inspiratiebron?

 

"Henri Cartier-Bresson. Hij heeft vormgegeven aan straatfotografie als genre. Sindsdien zijn er vele andere vormen van straatfotografie ontstaan, maar zijn stijl blijft me het meest aanspreken. Hij werkt met ijzersterke composities en een perfecte timing. Maar wat me ook aan hem aanspreekt is dat de stijl niet teveel pretenties heeft: hij maakte prachtige foto's van alledaagse momenten, zonder daar meteen een heel verhaal mee te willen vertellen. Als je vandaag de dag door een fotomuseum loopt, proberen de meeste fotografen uit alle macht elkaar te overtreffen met sterkere en originelere verhalen. Dat doet mij wel eens terugverlangen naar de straatfotografie van de jaren '30, waar de foto belangrijker was dan de boodschap. Dat wil niet zeggen dat zijn foto's geen inhoud hebben: ze laten momenten uit het alledaagse leven zien van haast willekeurige mensen. Als kijker kun je er zelf een verhaal bij verzinnen. Dat vind ik een prachtige insteek en die probeer ik ook in mijn werk terug te laten komen."

 

Waarom heb je gekozen voor de beelden die op Kiekie Art staan?

 

"Ik wilde beelden kiezen waarvan ik zelf denk: die zou ik aan mijn muur willen hangen. Ik vind "Rotterdam" interessant omdat je daar als kijker zelf een verhaal bij kunt verzinnen. En doordat het zwart-wit is past het goed bij veel verschillende soorten interieurs. En San Francisco vind ik gewoon een heerlijk beeld: het is precies de foto die ik in San Francisco wilde maken: de stad staat bekend om de hoogteverschillen en extreem steile straten. Op die straten heb ik rondgezworven op zoek naar een manier om dat in mijn voordeel te gebruiken. Ik ging net onder de top van de straat staan en besloot te wachten tot er helemaal bovenaan iemand voorbij liep. Ik was heel blij met de persoon die langsliep: die pet maakt het silhouet extra interessant. Ook de kleuren vond ik erg mooi: een paar rode details die sterk contrasteren met de diepblauwe lucht." 

 

Wat is je plan voor de toekomst?

 

"Ik geef al jarenlang fotocursussen, maar dat zijn voornamelijk basis- en vervolgcursussen. Wanneer de maatregelen het toelaten, wil ik een cursus straatfotografie opzetten. Ik vind het ontzettend leuk om anderen te helpen om betere foto's te maken. Ook heb ik in het verleden heel veel geleerd van het geven van cursussen: om een goede foto te maken moet je de stof beheersen, maar om een cursus te geven moet je ver boven de stof staan. Het schrijven van een cursus is voor mij een manier om me heel erg te verdiepen in de materie. En als je de cursus eenmaal geeft, krijg je continu feedback doordat cursisten vragen stellen waar je niet aan gedacht had of doordat ze foto's maken die je aan het denken zetten. Ik kijk er naar uit om een cursus op te zetten waardoor ik anderen én mezelf kan helpen om beter te worden in de straatfotografie." 

 

Lees meer

Interview Pieter Bas Bouwman

Interview Pieter Bas Bouwman

Interview Myrthe Effing

Interview Myrthe Effing

Interview Frank van Bennekom

Interview Frank van Bennekom